Da li ste znali da preko dva miliona puta čovek biva izložen reklamnom materijalu tokom prosečnog životnog veka? Što znači da čovek na dnevnom nivou pogleda oko 100 reklama, bilo da gleda televiziju, lista časopis, skroluje po internetu, gleda plakate, dobija letke i tome slično. Sto reklama dnevno je pregršt informacija dobijenih samo od reklama i nije ni čudo što su potrošači počeli da imaju otpor prema reklamama.
Marketing stručnjaci su tada počeli na dva načina da se bore za pažnju potrošača: agresivnim marketingom (koji u praksi često ima kontraefekat) i prikriveni, takozvani latentni marketing, koji je sasvim neupadljiv i ne primorava na kupovinu.
Obe vrste marketinga se mogu naći onlajn i oflajn. Ono što je najvažnije kod prikrivenog marketinga je da ne upada u oči, da se ne vidi na prvi pogled da je u pitanju marketing kampanja, da potrošač čak i ne bude svestan da se našao u kampanji, a da opet dobije informaciju o proizvodu, ili rešenje za svoju potrebu.
Primeri prikrivenog marketinga
Poruka je prikrivena, ali ne nepostojeća, opet postoje informacije o proizvodu ili usluzi, ali one nisu vidljive na prvi pogled. Ne zahteva od ljudi nikakvu trenutnu akciju ili reakciju, već samo želi korisnika da upozna sa proizvodom, da korisnik bude svestan da određeni proizvod ili usluga postoje na tržištu.
Ovakav marketing utiče na podsvest. Koristi se, recimo, u filmovima, kada glumci piju Koka-kolu, ili naruče picu, a ime picerije se jasno vidi. Ova slika ostaje u podsvesti, utiče na dubljem, emotivnom nivou čoveka.
Cilj latentnog marketinga jeste da upozna potencijalne potrošače ili klijente sa proizvodom ili uslugom na način koji ne izgleda kao da nešto pokušava da im se proda. Ova vrsta marketinga je izuzetno popularna na internetu, gde razni influenseri pričaju o različitim proizvodima ili se slikaju sa njima.
Skriveni marketing je i te kako prepoznat na internetu, ali to ne znači da treba zanemariti i tradicionalni marketing. Zapravo, svaki stručnjak će vam reći da je marketing najbolji kada se kombinuje oflajn i onlajn, a sve zavisi od ciljne publike na koju vrstu marketinga treba da se fokusirate.
Jedan od vidova prikrivenog marketinga jeste i štampanje rokovnika, agenda, deljenje upaljača, hemijski, kačketa, kišobrana, kalendara i sličnih sitnica. Zašto se ovaj vid marketinga smatra uspešnim, a istovremeno neupadljivim? Zato što se ovi predmeti najčešće koriste u svakodnevici, ali nas ne primoravaju na kupovinu.
Ovaj marketing se zapravo, nalazi na samom ulazu u prodajni levak, gde potrošač dobija samo osnovnu informaciju o postojanju proizvoda. Međutim, uz samu informaciju koju potencijalni korisnik može pročitati ištampanu na određenom predmetu, treba upotrebiti i činjenicu da se ovi predmeti ne bacaju posle jedne upotrebe. Recimo, kalendari se koriste tokom cele godine, i za to vreme će potencijalni potrošač veoma dobro da upamti ime vaše firme i da zapamti koji je vaš proizvod ili usluga, što na duže staze može dovesti do same prodaje.
Kako kalendari utiču na prodaju vašeg proizvoda?
Da li mislite da će se vaš klijent više obradovati ako mu poklonite flajer sa brendom vaše firme ili kalendar? Realno gledano, flajer će verovatno baciti čim priđe sledećoj kanti za smeće, ali kalendar će najverovatnije sačuvati. Zašto? Zato što se kalendar smatra poklonom, zato što se svakodnevno upotrebljava i to mu daje neku vrednost. A ako još ima neki lep dizajn, možete biti prilično sigurni da će se naći na zidu vašeg klijenta.
Promocija tu tek počinje. Narednih godinu dana, klijent će posmatrati vaš kalendar, planirati svoje dane, obeležavati važne datume. Za tih godinu dana, ne samo da će zapamtiti tačno kako vaš logo izgleda, već će znati i vaš slogan, a vrlo je verovatno da će posetiti i vaš sajt.
U tom smislu, štampanje kalendara je višestruko isplativo, a daleko jeftinije od plaćanje reklama koje se prikazuju na televiziji, radiju, ili čak na internetu. Kalendari vam omogućavaju da delujete na klijenta duži vremenski period, a istovremeno na psihu klijenta deluje i činjenica da je taj kalendar dobio na poklon. Dakle, dobio je nešto od vas, a da ništa nije morao još ni kupiti. A to već na samom početku stvara pozitivnu sliku o samom brendu.
Štampanje majici i kačketa šalju veoma glasnu poruku
Još jedan odličan način da se čuje za vaš brend jeste poklanjanje majici ili kačketa sa brendom vaše firme. Ovaj vid marketinga je odličan izbor iz više razloga. Kao prvo, osoba koja nosi majicu će (isto kao i sa kalendarom) imati priliku da se dosta puta susretne sa vašim brendom i zapamti vaš logo i proizvod.
Razlika majice ili kačketa u odnosu na štampani kalendar jeste u tome što će ove odevne predmete klijent nositi na sebi i biti u kontaktu sa drugim ljudima. Praktično svaki put klijent obuče majicu sa vašim brendom on će vas besplatno reklamirati.
U tom smislu majice i kačketi su višestruko isplativi. Dosta su jeftiniji vid marketinga od tradicionalnih reklama, ali takođe poruku o vašem brendu. Zato se ovo preporučuje kada još uvek nemate dovoljno veliki budžet za neke skuplje oblike reklamiranja.
Ono na šta treba obratiti posebnu pažnju jeste sam dizajn majice. Nemojte odabrati najprostiji gde se samo vidi logo i naziv vaše firme, već se potrudite da dizajn bude kreativan, poruka neobična, sama majica dopadljiva i zanimljiva. Tada postoji veća mogućnost da će potencijalni potrošač češće nositi datu majicu i biti hodajući bilbord za vaš brend.
Reklamni kišobrani
Jedan od najboljih načina da firma pokaže da joj je stalo do svojih zaposlenih jeste da pokloni kišobran. Ako se odlučite na ovaj vid marketinga potrudite se da odaberete što kvalitetnije kišobrane, koji će biti dugotrajni i uspeti da izdrže teške vremenske uslove. Niko neće pričati dobro o firmi čiji se kišobran slomio posle prvog pljuska. Dakle, treba obratiti pažnju na kvalitet i na dizajn.
Kada su kišobrani u pitanju najbolje je da dizajn bude jednostavan, minimalistički, da bi se što pre shvatila poenta reklame. Slično kao i sa majicama, svako ko nosi kišobran sa vašim brendom postaje vaša besplatna reklama. No, stvar je u tome da pogled ne zadržavamo toliko dugo na tuđim kišobranima (sem ako nisu posebno lepi). Poenta je da uhvatite pažnju potencijalnog potrošača za veoma kratko vreme i da se jasno i nedvosmisleno vidi logo i ime vašeg preduzeća ili proizvoda.
Veliki potencijal u marketingu imaju i maske za telefone
Sve češče se i maske za telefone koriste kao latentni vid marketinga. Uzmite u obzir da i po dva sata dnevno provodimo na svojim telefonima i da svi vrlo dobro znamo kako nam izgleda maska za telefon i to upravo zato što je posmatramo svaki dan.
Koliki onda potencijal ima simpatična maska za telefon koja reklamira neki brend? Baš iz tog razloga se maske za telefone sve češće koriste za širenje svesti o pojedinim brendovima.
No, kada je u pitanju naše tržište to ide malo teže iz razloga što se kod nas najčešće koriste Android telefoni, a poznato je da oni imaju veoma raznovrsne modele telefona. Za razliku od toga Apple telefoni ima mnogo manji broj modela, pa je lakše štampati maske koje će odgovarati širokim masama. Zato se ovaj vid marketinga mnogo više koristi recimo u SAD-u, gde većina stanovništva koristi Apple telefone.
No, to ne znači da treba zanemariti i naše tržište. Samo se opredelite za statistički najkupovanije modele telefona u našoj državi, a najpopularnije marke su trenutno Samsung i Huawei. Odaberite kreativan i zanimljiv dizajn, koji bi privukao pažnju i mlađoj i starijoj populaciji.
Za kraj…
I pored rasta digitalnog marketinga, ne treba zapostaviti i onaj opipljivi, ne treba zapostaviti predmete koje nas okružuju i koje svakodnevno koristimo, jer i oni mogu prilično uticati na svest potrošača o vašem brendu i prirpemiti ga za kupovinu vašeg proizvoda.